.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خانه هاي تاريخي ماسوله فرو ريختند

26 ‬خانه تاريخي در ماسوله، در پي بارندگي‌هاي اخير در منطقه و آسيب پذير بودن اين خانه‌ها به دليل انجام نشدن مرمت‌هاي اصولي، ويران شدند. ماسوله در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده و در تلاش است تا در زمره آثار جهاني هم جاي گيرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي، سقف بيشتر اين خانه‌ها كاملا فرو ريخته و تيرهاي چوبي به حال خود رها شده اند.

برخي ديگر از خانه‌ها نيز از ناحيه سقف دچار آسيب جدي شده و ايجاد حفره در آن، هر لحظه احتمال فروريزي كامل و ويراني بنا را دو چندان مي‌كند.

در برخي از اين خانه‌ها ديوارها هم فروريخته و در برخي ديگر در حال فروريختن است و در صورت انجام نشدن مرمت اضطراري، زمستان امسال بطور كامل ويران مي‌شوند.

شدت تخريب برخي از خانه‌ها تا اندازه‌اي است كه آواري از مصالح ، خشت و گل وسنگ به همراه تيرهاي چوبي در و پنجره گذرها و مسيرهاي آمد و شد را كاملا بسته بود.

در همين حال با توجه به اين كه مالك خانه‌هاي ويران شده در آن حضور نداشته و اغلب ساكن خارج از ماسوله اند، در جريان اين اتفاق صدمه جاني به كسي وارد نشده است.

يكي از همسايگان خانه‌اي فروذ ريخته در ماسوله گفت كه روند فروريزي اين خانه‌هاي تاريخي از بهار امسال آغاز شده و در دو سه ماه اخير شدت گرفته است.

به گفته وي اين خانه‌ها تقريبا به حال خود رها شده بودند و مرمت‌ها نيز به كندي و بطور مقطعي روي بناها انجام مي‌شد.

براساس اين گزارش، در صورت انجام نشدن مرمت اضطراري و تعويض نشدن فوشه هاي سقف ، زمستان امسال آوار بيشتري از اين خانه‌ها را درماسوله شاهد خواهيم بود.

در همين حال به نظر مي‌رسد علاوه بر تخريب خانه‌هاي تاريخي ماسوله به دليل بي‌توجهي مسئولان نسبت به مرمت مداوم و اصولي كه عوامل جوي هم روند آن را سرعت بخشيده ،برخي اهالي ماسوله هم كمر به نابودي ملك تاريخي خود بسته اند. چنانكه چندي پيش خانه دهرويه كه در فهرست آثار ملي كشور نيز به ثبت رسيده بود، توسط مالك و به قصد نوسازي بطور كامل تخريب شد.

اگرچه بوميان ماسوله بارها نسبت به تخريب تدريجي خانه‌هاي ماسوله كه اين روزها شدت گرفته، اعتراض كتبي خود را به مسئولان و متوليان امر اعلام كرده و خواستار حفظ اين منطقه تاريخي شده اند، اما به نظر مي‌رسد كه هيچ مقام مسئولي در اين زمينه اقدامي انجام نداده است.

شهر تاريخي ماسوله، نخستين شهر ايران است كه بطور كامل در فهرست ميراث فرهنگي كشور به ثبت رسيده و در حال حاضر تلاش مي‌شود در فهرست ميراث جهاني نيز به ثبت برسد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.163 seconds.